torsdag den 2. februar 2012

En række dage på farten... I den grad...

Så skal jeg da ellers lige love for, at vi som familie (og særligt ungerne), har fået vores ilddåb som rejsende... I den lettere udfordrende ende af skalaen :-) siden kho payam har vi set og oplevet meget - og flyttet os en del! Det er helt vildt at tænke på, at vi kun har været afsted i næsten to uger!! Det føles som meget længere tid - samtidig med, at vi stadig er igang med at finde vores "rejsefødder og modus". Som forventet tager det tid at komme ned i gear, komme væk fra den evindelige planlægning mv., og ikke mindst at finde ud af, hvad der passer os bedst som familie... Men det kommer stille og roligt.

Vi forlod kho payam mandag morgen og satte kursen mod Penang i Malaysia. Det viste sig at blive en længere tur på halvandet døgn og med en del forskellige transportmidler. Først den vanlige motorcykeltur hen over øen, så speedbåd ind til fastlandet,så en tur på ladet af en Pick up truck op til busstationen, så minibus i to timer til nærmeste stationsby (en bumletur, der resulterede i en temmelig køresyg dreng...). Og så havde vi balladen - vi ankom til Chumpon kl. 12.30 og kunne først komme videre med nattoget kl. 22.45. Så vi ventede og ventede og ventede - i øsende regnvejr og i et hul af en by. Vi fandt dog en rigtig klassisk backpackerrestaurant (hvilke minder...), hvor vi hang ud det meste af dagen, betalte overpriser for alt, hyggede os med uno og priste os lykkelige for deres wifi og DR's online programmer for børn. Udover at hænge ud på restauranten gik vi en tur i byen - mellem to byger - og var bl.a en tur på byens overdækkede marked. Og sikken en oplelevlse! Jeg tror, at det er det ulækreste marked jeg nogensinde har set - der stank helt vildt, alverdens madvarer var stablet op temmelig uhygiejnisk (herunder hele grisehoveder og meget andet), der løb rotter rundt og det var bare helt igennem ulækkert... Men også en oplevelse :-) sent om aftenen gik turen så videre i sovevogn - og det var sgu hyggeligt at ligge i hver sin køje, med hvert sit barn og rumle afsted gennem natten, ned gennem Thailand!! Om morgenen ankom vi til en by i sydthailand, hvor vi skulle ud af toget og ind i en vogn længere fremme... Så kørte vi en time mere, inden vi skulle ud igen, for at gå over den thailandske grænse og ind i Malaysia. Og så på toget igen. Kl. 12.55 landede vi så i butterworth, hvorfra vi tog en færge over til georgetown på Penang og derfra taxa det sidste stykke til hotellet. Hold da kæft for en tur - og er du vild nogle seje unger vi har!! De tog det i stiv arm og som en oplevelse - men var også meget glade, da vi endelig var fremme!

Vi endte dog med ikke at blive så længe i georgetown. Der var stegende stegende hedt og temmelig larmende... Så vi lavede lidt sightseeing onsdag, og drog så videre torsdag morgen. På vores sightseeing var vi bl.a. Oppe og se Malaysias største buddhistiske tempel. Det var enormt flot og en stor oplevelse - også fordi det var ekstra pyntet i anledning af det kinesiske nytår.

Torsdag morgen hoppede vi så på en minibus med kurs mod Cameron highlands - som er stedet, hvor englænderne i sin tid drog op for at slippe væk fra heden. Det betyder også, at det er et sted, hvor der dyrkes the og spises scones. Her er dejlig køligt (og lidt regnfuldt...) og så er her, til særligt Christians store glæde, stille!!! Ingen cikader der holder en vågen om natten, eller et larmende air con anlæg eller en fane der kører rundt. Men i stedet fred og ro, tilsat lidt fuglekvidder. Skønt! Så vi nyder det her - samtidig med, at vi faktisk allerede drager videre i morgen. Vi skal ned til Kuala Lumpur, hvorfra vi flyver til Bali på mandag.

I eftermiddag tager vi på en tur ud og kigger på themarker og jordbærplantager. Men først er det vist ved at være tid til lidt skolearbejde og dagbogskrivning (for ungernes vedkommende :-)) vi nyder dog lige nu, at kunne sidde stille og roligt og hhv. Skrive blog og læse avis, mens ungerne leger selv. Stunder der ikke har været så mange af endnu. Det meget rykken rundt har - meget forståeligt - også krævet en del forældreopmærksomhed... Så vi har været meget på. Men nu er det som om, at de to størrelser, så småt er ved at finde hinanden og at de begynder at bruge hinanden lidt - så det ikke er os, der er på hver gang :-) os så trænger vi nok også bare til en lidt stabil periode, som vi får på Bali, hvor vi igen planlægger at finde et godt badested, hvor vi slår os ned i, i hvert fald, en uge - og sikkert også mere...

Men alt i alt - mange gode oplevelser, men også nogle dage med fuld fart på rejselivet :-) (og langt væk fra den kulde vi kan forstå, der raser over dk...)