tirsdag den 1. januar 2013

Sri Lanka, jul og nytår 2012/2013

Efter halvanden uges rejsen rundt er vi nu nået til stranden og daselivet - og dermed også nogle dage, hvor vi ikke skal tænke på transport, at finde et sted at bo, sigths mv. men hvor vi i stedet har al tid i verden til at slappe af, læse bøger, bade og skrive... Så derfor vil jeg prøve samle op på lidt af de mange oplevelser...

Oprindeligt var det ikke tanken, at vi ville skrive på bloggen på denne rejse - for det er jo kun en "kort" rejse. Men flere har spurgt om ikke vi ville skrive og det er sjovt at have til vores egne gemmer!

Før vi tog afsted spurgte en del, hvorfor vi lige havde valgt Sri Lanka. Vores svar var, at Sri Lanka efter sigende har lidt af det hele - højland, et rigt dyreliv, fantastiske strande og ikke vanvittigt mange turister. Og Sri Lanka må i den grad siges, at leve op til det vi havde hørt og forestillet os. Vi har været oppe i det smukkeste frodige højland med flotte udsigter, bølgende temarker, vandfald mm. og har haft nogle super dyreoplevelser (særligt på elefantfronten) - og befinder os nu på en paradisisk strand!! Derudover har Sri Lanka vist sig at være akkurart lige så rodet, larmende, farverig, charmerende og frustrerende som mange andre dele af Asien... Så det er lige som det skal være :-)

Og hvad angår turismen, er det helt korrekt, at Sri Lanka ikke er overrendt! Efter mange års interne uroligheder mellem srilankanere og tamilere samt tsunamiens ødelæggende kræfter er landet først nu for alvor ved at opbygge turismeindustrien. Og det er på mange måder ret fantastisk - dels fordi her ikke er overrendt, dels fordi mange perler (f.eks. den strand vi er på nu) ikke er plastret til med store hoteller osv. Omvendt betyder det også, at landet ikke er så gearet til turismen og en del ting dermed kan forekomme lidt besværligt for os på farten... Og hotelkapaciteten (samt niveauet) er ikke så højt. Det har betydet, at vi, til tider, har haft vanskeligt ved at finde ordentlige steder at bo - og er dermed flyttet mange gange!! Og derfor nyder vi nu, endnu mere, at være indlogeret i vores hytte her på stranden velvidende, at vi ikke skal flytte før om flere dage! Udfordringernen skyldes dog også, at vi er her i den absolutte højsæson - så selv om her ikke er vildt mange turister, er her flere nu, end der umiddelbart er kapacitet til.

Og når alt det så er sagt, skal det siges, at vi har det fantastisk og har allerede oplevet så meget, at det er svært at forstå, at vi kun har været af sted i halvanden uge. Og endnu vigtigere, så har vores børn endnu engang vist sig at være fantastisk seje og gode rejsefæller! De følger med til det hele, står meget igennem, suger til sig og tager det hele i stiv arm! Og så hygger de og vi os!! For som på sidste rejse, må vi bare endnu engang erkende, at den tid vi har sammen som familie på rejse er helt unik og fantastisk! (Bortset fra at vi ikke ser meget til Cecilie i disse dage, idet hun leger med hendes nye bedste ven, Sally).

Nå - det var en lang indledende smøre... Og så - om ikke andet, så for vores egen hukommelses skyld -  så tager jeg den lige fra start og skriver fra dag et. Alt imens vi tager en tiltrængt solpause - Ulrich og Christian læser, Cecilie tegner og jeg skriver, havet bruser ind ti meter bag mig og det er drønvarmt, skønt!!

De to første dage i Negombo
... Som der i virkeligheden ikke er meget at berette om. Vi havde booket to nætter i Negombo - som er en turistbadeby tæt på lufthavnen - for at få en mulighed for at lande stille og roligt og komme os over jetlag mv. Vi ankom til vores hotel kl. 05 lokal tid, efter en nem og problemfri rejse, sov til middagstid og brugte så ellers de første to dage ved poolen med afslapning og hygge (afbrudt af regnbyger).

Kandy
Efter de to dage i Negombo blev rygsækken pakket og vi var klar til første bid af resten af eventyret rundt på Sri Lanka. Den oprindelige plan var at tage toget op til byen Kandy i højlandet. Men grundet logistiske udfordringer med togbilletter valgte vi i stedet at blive kørt i bil. En beslutning der viste sig ikke at være den bedste, eftesom Christians tidligere tro rejsefælle, køresygen, stadig er med os. Men den tapre dreng klarede de 4,5 timer i stiv arm, med køresyge, plastikposer osv. Og endelig var vi i Kandy - en noget mere regnfuld, fugtig og køligere by i højlandet.

Vi havde forventet os meget af Kandy, men blev desværre nok en kende skuffet - da det viste sig at være en temmelig larmende og ikke helt så charmerende by... Men det blev dog alligevel til tre dage - hvor vi fik set lidt og egentlig nok brugte tiden på at finde tilbage i rejsegearet og vænne os til alt det nye (vi havde glemt fra sidste rejse, at det lige tager tid at kommer ind i rejserytmen - og særligt for ungerne at vænne sig til det hele).

Da vi ankom til Kandy havde vi lidt vanskeligt ved at finde et sted at bo og endte derfor med at indlogere os på et lille, mørkt, klamt og fugtigt værelse... Hvor hele familien (og særligt Christian!!) var opsatte på, at vi under ingen omstændigheder skulle bo mere end en nat. Vi fandt derfor hurtigt frem til et meget bedre - og en del dyrere - hotel, hvor vi bookede os ind for de kommende nætter. Og i den forbindelse må vi bare erkende, at vi endnu engang er blevet bekræftet i, at vi gerne vil rejse med rygsæk, rejse lidt "skrabet", for så vidt muligt benytte os af de lokale transportmidler mv., men samtidig, at vi er nødt til at bo godt - selvom det så koster lidt ekstra! Så,da vi efter en øv-nat kunne indlogere os på et godt, stort og rent værelse var alle straks mere glade!

D. 24. dec. tog vi med toget ud til et elefantbørnehjem beliggende halvanden time fra Kandy. Togturen var en fin og farverig oplevelse, med søde mennesker der rykkede sammen, så Cecilie og Christian kunne få et sæde til deling og igennem et flot landskab. Elefantbørnehjemmet er et sted for elefanter, der af den ene eller anden årsag er kommet til skade og som derfor ikke kan klare sig i naturen (hvis de f.eks. er kommet til skade ved at træde på en landmine eller lign.). Det var en fin oplevelse - omend noget af et rip off... Vi var tæt på elefanterne, kiggede, rørte osv. Og Christian prøvede at fodre en elefant med frugt, hvilket var en meget stor oplevelse!

Da vi skulle hjem igen passede det desværre ikke med toget, så vi endte med at krølle os sammen i en tuk tuk og køre de 40 km tilbage til Kandy i den (noget der på det tidspunkt synes lidt vildt, men som nu er "hverdag". Vi er i hvert fald blevet helt habile til at proppe to rygsække, tre daypacks og fire mennesker ind på bagsædet af en tuk tuk...)

Vel tilbage i Kandy blev det til en tur i poolen, en julegave til hver på værelset, FaceTime til Danmark og så endelig, julefest på hotellet... Julefesten var et stort setup for alle hotellets gæster, hvor den fik på alle tangenter. Mad fra alverdens køkkener, juleudsmykning, livemusik, stressede tjenere osv. Det var helt igennem alt alt for meget - og en yderst sjov oplevelse...!

Resten af tiden i Kandy gik med hygge, ture rundt i byen, spille spil, læse bøger osv. Christian kom for alvor igang med at skrive beskeder med vennerne derhjemme (i alle aldersgrupper) og hvilken succes! Og Cecilie havde stor glæde af at studere aberne på vores altan (og blev en kende ked af det, da i skulle rejse fra "hendes" aber). I forbindelse med en tur på markedet, gik Christian rundt og spillede kendama. Pludselig havde 10 - 12 mænd sluttet nysgerrigt ring om ham, flere ville prøve hans kendama og beundrede hans tricks og kaldte ham en magic man! Christian var ikke til at skyde igennem og sagde "Wauu, det føltes ligesom at stå på stadion".

Ella
Efter dagene i Kandy blev rygsækkene endnu engang pakket og vi drog mod togstationen for at tage toget videre til Ella - en skøn skøn lille by endnu længere oppe i højlandet (1041 m over havet), pakket ind i smukt landskab og temarker. Togturen var noget af en oplevelse! Det er umuligt at få billetter på første klasse, da der er utroligt få pladser. Så vi havde købt andenklassesbilletter - men endte på tredje klasse. For da toget kom, viste det sig umuligt at komme ind på anden klasse... Og kun med lidt held fik vi mast os ind på tredje klasse. Der var mennesker overalt, larm og glade dage! Børnene så noget forskrækkede og slukørede ud... De havde set frem til en hyggelig togtur, men blev istedet skubbet ind imellem en masse mennesker. Det lykkedes os heldigvis at få mast rygsækkene ned på gulvet, få placeret Christian og Cecilie ovenpå rygsækkene og få puttet høretelefoner på ørerne af dem (igen i år, er der ikke det Rasmus Seebach ikke kan klare... I det hele taget har det vist sig meget genialt, at børnene fik høretelefoner i julegave. For når det hele bliver for meget, tager de et velfortjent hvil i musikkens verden). Efter en rum tid lykkedes det os at få rigtige siddepladser og nyde resten af den femenhalv time lange togtur. Og det er bare festligt at køre med tog på sri Lanka - der er gang i den, vi blev budt på kage af vores medpassagerer, der blev sunget, folk hænger ud af dørerne mens toget  drøner afsted osv. Og så siges strækningen fra Kandy til Ella at være en af de smukkeste togstrækninger i verden - og der noget om det!

Vel ankommet i Ella fik vi endnu engang indlogeret os på et noget tvivlsomt sted (endnu engang til Christians knap så store begejstring...), men flyttede dagen efter - og herfra blev alt godt igen! Ella er, som skrevet, en meget smukt beliggende by i højlandet. Derudover er den ved at udvikle sig til en af de her klassiske backpackersteder med cafeer (med de obligatoriske pandekager og god kaffe) og mulighed for en pustepause fra alt det hektiske. Og heldigvis samtidig en by, der ikke er blevet så "backpackeragtig", at Sri Lanka helt forsvinder.

Vi havde nogle skønne dage i Ella med bl.a. en smuk vandretur, hvor vi besteg Litlle Adams Peak og nød en helt helt fantastisk udsigt. Derudover var det byen, hvor vi mødte en anden dansk børnefamilie fra Østerbro, og hvor Cecilie fik en ny bedste veninde, Sally.

Og nu er der så faktisk gået flere dage med at skrive ovenstående... Og jeg er slet ikke up to date endnu. Det er blevet første januar og vi sidder og hygger i skyggen og hviler os efter en fantastisk nytårsaften på stranden. Jeg vil prøve at se, om jeg kan finde noget stabilt internet pg udlodde det jeg har skrevet indtil nu - og så skrive videre på resten bagefter!